Preambuła
Niniejszy dokument stanowi realizację obowiązku prawnego dotyczącego wprowadzenia we wszelkich instytucjach, w których przebywają dzieci, standardów ich ochrony przed krzywdzeniem [ustawa z dnia 28 lipca 2023 roku o zmianie ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2023 poz. 1606)] jak i wskazań wynikających z etyki zawodu psychologa. Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez psychologa ARU Cogitus, jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Celem polityki „Standardów Ochrony Dziecka” jest tworzenie bezpiecznego środowiska w taki sposób, aby dziecko mogło czuć się dobrze podczas zajęć, zgodnie z Jego indywidualnymi możliwościami i potrzebami w atmosferze życzliwości, szacunku, bezpieczeństwa oraz akceptacji dla Jego indywidualność i potrzeb.
ROZDZIAŁ I
Objaśnienie terminów
& 1.
- Dziecko – każda osoba do ukończenia 18 roku życia.
- Opiekun dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy. Jeżeli dziecko pozostaje pod władzą rodzicielską obojga rodziców, każde z nich może działać samodzielnie jako przedstawiciel ustawowy dziecka.
- Trener/psycholog ARU Cogitus – mgr psycholog – Agnieszka Poznańska; właścicielka ARU Cogitus Agnieszka Poznańska. Jedyna osoba jaka ma kontakt z dziećmi w ARU Cogitus.
- Przez krzywdzenie dziecka powinno się rozumieć zamierzone lub niezamierzone działanie osoby dorosłej lub innego dziecka, które negatywnie wpływa na Jego rozwój fizyczny lub psychiczny. Termin ten obejmuje przemoc fizyczną, psychiczną, werbalną i inne formy przemocy oraz wszelkie formy zaniedbania dziecka.
ROZDZIAŁ II
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
& 2.
- Psycholog ARU Cogitus zawsze zwraca uwagę, kiedy dzieciom dzieje się krzywda. Psycholog ARU Cogitus jest uczulony na wszelkie sygnały, że dziecko doświadcza przemocy w domu, szkole, w gronie rówieśniczym, na zajęciach pozalekcyjnych, w internecie lub w jakiejkolwiek innej przestrzeni życia. Sygnałami takimi są wszelkie ślady na ciele, nagłe zmiany zachowania, komunikaty ze strony dziecka oraz inne obserwacje np. zachowania rodzica wobec dziecka.
& 3.
- Wyróżnić można 4 podstawowe formy krzywdzenia:
- przemoc fizyczna, to np. bicie otwartą ręką, pięścią, szarpanie, szczypanie, kopanie, popychanie, policzkowanie;
- przemoc psychiczna i werbalna, to m.in. wyzywanie, wyśmiewanie, odtrącanie, ośmieszanie, poniżanie, upokarzanie, wciąganie dziecka w spory dorosłych,
- wykorzystane seksualne, to naruszanie sfery intymnej dzieci, zmuszanie do oglądania nagości osób dorosłych i dzieci, robienie zdjęć lub zmuszanie do oglądania filmów z udziałem nagich osób,
- zaniedbywanie, to: ograniczanie podstawowych potrzeb fizycznych i psychicznych dzieci. Brak akceptacji i respektowania podstawowych praw dziecka ( zaniedbania higieniczne – braki i zaniedbania higieniczne w ubiorze dziecka lub jego niedożywienie, brak należytego nadzoru i opieki w domu i poza domem w godzinach wieczornych, czy nocnych, brak opieki lekarskiej).
& 4.
- Przemocy dzieci mogą doświadczać z różnych stron, np. ze strony rodziców lub opiekunów, innych osób dorosłych, innych uczniów czy użytkowników internetu.
2. Zasady bezpiecznych relacji trener/psycholog – dziecko
- psycholog podejmuje działania dla dobra dzieci i w ich najlepszym interesie,
- każde dziecko jest traktowane z szacunkiem, uwzględnia się jego godność, prawo do prywatności, a także indywidualne potrzeby, zdolności i sytuację życiową,
- psycholog nie może bić dzieci, popychać, zawstydzać, upokarzać, lekceważyć, obrażać, ani dotykać w nieprzyzwoity i niestosowny sposób,
- psychologowi nie wolno używać wobec dzieci wulgaryzmów, niewłaściwych gestów i żartów, czynić niewłaściwych, ośmieszających uwag, kierować do dzieci wypowiedzi dotyczących aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywać przewagi fizycznej nad dziećmi przez zastraszanie, przymuszanie, groźby, szantaż emocjonalny,
- psycholog nie może proponować dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych, ani nielegalnych substancji, oraz używać ich w obecności dzieci,
- psycholog nie zaprasza dzieci do swojego mieszkania, ani nie spotyka się z dziećmi poza godzinami zajęć. Psycholog nie będzie relacji prywatnych z dziećmi (poza sytuacjami, gdy kontakty wynikają z innych przyczyn – np. dziecko jest członkiem rodziny, bądź dzieckiem znajomych psycholog),
- psycholog nie kontaktuje się z dzieckiem za pomocą mediów społecznościowych, gier online, ani nie nawiązuje żadnego innego kontaktu internetowego za wyjątkiem umówionych zajęć online oraz wiadomości e-mail związanych z zajęciami,
- każdy kontakt z dziećmi powinien być jawny i wynikać z realizacji programu,
- jedyny kontakt z dzieckiem dotyczy spraw zajęć takich jak: umawianie terminów zajęć, przesuwanie terminów zajęć, odwoływanie zajęć z przyczyn losowych, zgłaszanie nieobecności na zajęciach, przypomnienie o zajęciach i materiałach potrzebnych na zajęcia itp.
- zajęcia prowadzone są w formie indywidualnej – dziecko podczas zajęć nie ma kontaktu z innymi dziećmi,
- podczas zajęć z dzieckiem nie ma kontaktu żadna inna osoba dorosła – nie są dopuszczani do zajęć praktykanci ani wolontariusze,
- ARU Cogitus Agnieszka Poznańska nie zatrudnia pracowników,
- dziecko ma prawo do uczestnictwa w zajęciach razem z rodzicem, jeśli wyrazi taką potrzebę,
- jeśli dziecko z jakiegokolwiek powodu nie chce kontynuować zajęć, natychmiast następuje kontakt z rodzicami i rozmowa dotycząca zaistniałej sytuacji,
ROZDZIAŁ III
Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka
& 5.
- Psycholog w czasie zajęć nawiązuje z dzieckiem dobry kontakt z zachowaniem wszelkich standardów bezpieczeństwa. Dziecko zawsze może poinformować psycholog że czuje się zagrożone, zaniedbane lub doświadcza przemocy w jakiejkolwiek sferze życia i taka informacja zostanie potraktowana poważnie.
- Jeśli istnieje niewielkie podejrzenie, że coś niedobrego dzieje się w życiu dziecka, ono jednak stanowczo zaprzecza, psycholog podejmuje dalszą obserwację i edukuje gdzie dziecko może uzyskać w razie potrzeby fachową pomoc.
- 800-12-12-12 – całodobowy dziecięcy telefon zaufania Rzecznika Praw Dziecka;
- 116-111 – całodobowy telefon zaufania dla dzieci i młodzieży, prowadzony przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę.
- 112 – numer alarmowy w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia.
- Jeśli istnieją sygnały, że dziecko jest krzywdzone lub zaniedbane, opisane min. w paragrafie drugim, psycholog osobiście lub telefonicznie umawia się z opiekunem dziecka na bezpłatną rozmowę dotyczącą sytuacji dziecka.
- Jeśli rozmowa z opiekunem potwierdzi lub wzmocni przypuszczenia o krzywdzie dziecka, psycholog powiadomi o tym odpowiednie organy, dzwoniąc w pierwszej kolejności na Niebieską Linię – numer całodobowy 116123 a w razie potrzeby na numer alarmowy 112.
ROZDZIAŁ IV
Zasady ochrony wizerunku dziecka
& 6.
- Wizerunek dziecka nie jest w żaden sposób utrwalany w trakcie zajęć.
- Budynek w którym odbywają się zajęcia (NOT ul.Piłsudskiego 74) jest budynkiem monitorowanym w przestrzeniach wspólnych. Monitoring ma na celu jedynie zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim osobom przebywającym w budynku.
- W sali 317 D ani w poczekalni nie ma monitoringu, ani żadnych urządzeń rejestrujących obraz lub dźwięk.
ROZDZIAŁ V
Zasady dostępu dzieci do Internetu i mediów elektronicznych
& 7.
- Infrastruktura sieciowa ARU Cogitus nie umożliwia dzieciom dostępu do Internetu – nie ma WiFi w pok. 317D. Sieci WiFi w innych częściach budynku są zabezpieczone hasłami dostępu, które nie są w żaden sposób udostępnianie dziecku.
- Podczas zajęć na żywo, z Internetu dzieci korzystać mogą jedynie na własnym telefonie pod nadzorem psycholog, która czuwa nad ich bezpieczeństwem podczas zajęć.
- W czasie zajęć dziecko może skorzystać z internetu tylko, jeśli jest to związane z zajęciami np. sprawdzenie informacji w systemie Librus, dostęp do kart pracy zadanych przez nauczyciela w szkole itp.
- Psycholog zareaguje na niebezpieczne, szkodliwe i krzywdzące sytuacje dziejące się w przestrzeni internetowej, zwłaszcza wtedy, kiedy dziecko doświadcza krzywdzenia w sieci. Natychmiast nastąpi wtedy kontakt z rodzicami w celu zwrócenia uwagi na sytuację zagrażającą dobru dziecka.
ROZDZIAŁ VI
Monitoring stosowania standardów
& 8
- Raz na dwa lata dokonywana jest analiza realizacji Polityki ochrony dzieci przed skrzywdzeniem i w razie potrzeby psycholog wprowadza do Polityki niezbędne zmiany, aktualizuje je na stronie internetowej oraz ogłasza dzieciom i ich opiekunom nowe brzmienie Polityki.
ROZDZIAŁ VII
Zasady udostępniania rodzicom i dzieciom standardów do zapoznania się z nimi i ich stosowania.
& 9
- Dokument „ Standardy Ochrony Dzieci” jest dokumentem ogólnodostępnym na stronie internetowej ARU Cogitus – www.cogitus.com.pl
ROZDZIAŁ VIII
Przepisy końcowe
& 10.
- Polityka ochrony dzieci przed skrzywdzeniem wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
- Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla dzieci i ich opiekunów, w szczególności poprzez zamieszczenie na stronie internetowej ARU Cogitus – www.cogitus.com.pl
- Dokument Polityki w formie wydruku jest przechowywany jest w sali 317D wraz z kopią dostępną dla osób zainteresowanych.
Najnowsze komentarze